Già, riuscirà Obama a ‘reboot’ davvero la presidenza…?

21Jan09

The Wired Presidency?Ancora sugli aspetti ‘tecno-digitali’ della presidenza Obama, segnalo quest’analisi su Wired magazine USA di febbraio, messo online poche ore prima dell’inaugurazione di ieri: The Wired Presidency: Can Obama Really Reboot the White House?.

L’articolo si ferma giocoforza a metà dicembre ed è centrato più che altro su dati e modalità del successo elettorale di Obama, ribadendo ad esempio cifre quali il primo video su YouTube da presidente-eletto visto un milione di volte, 13 milioni di indirizzi email di supporter raccolti, 750 milioni di dollari in contributi arrivati in gran parte online, etc. Non mancando però di spiegare per bene le enormi difficoltà di una burocrazia che impedisce perfino di mettere link esterni a siti governativi, di procedure che impongono l’archiviazione di qualsiasi documento senza modifiche (pagine web incluse) con enormi costi gestionali, dei 24.000 siti-web variamente operati dal governo USA e – soprattutto – della necessità di dibattiti e modifiche legislative in Congresso onde cambiare o snellire tutto ciò. Compito tutt’altro che semplice, dunque.

Riporto solo un paio di battute dalla conclusione dell’articolo – per molti versi complementare al mio pezzo su Apogeonline di ieri – a ribadire il concetto di un approccio assai poco dal basso della sua campagna e sugli effettivi margini di manovra nel futuro – non poi così ampi, almeno a giudicare dal quadro attuale – che Obama potrà avere per ‘reboot’ davvero la presidenza:

«The Obama team, for all its Web enthusiasm, recognizes that an online community—no matter how vibrant—doesn’t represent all of the American public. “A lot of people consider online interactions and communications as representative of Americans. But we have a lot more high-speed Internet lines to drop before that’s true,” the Obama aide says. And even with ubiquitous broadband, online voting would remain the ultimate in self-selected polling. There’s no reason to believe that commenters would reflect Americans as a whole or even that they’d be Americans at all. Citizens also may not be as interested in the daily machinery of Obama’s workaday government as they were in his novel campaign. Case in point: By mid-December, views of Obama’s weekly YouTube address had dropped by half. …

Obama’s campaign was never a bottom-up endeavor. The incoming president didn’t crowdsource his view on the Iraq war or use Digg to determine how to allocate campaign dollars. He ran one of the most tightly controlled, top-down campaigns in modern history, to the point of pressuring outside advocacy groups not to advertise on his behalf. Rather, he asked his supporters for money and inspired them to get involved, giving them the tools to organize themselves and a message to sign on to.

Instead of turning WhiteHouse.gov into a governmental synthesis of Facebook and Wikipedia, or running a permanent campaign off the White House email list, Obama’s best shot at rebooting the government is to remember how he got there: making people feel that they were part of the solution and then enabling them to talk to one another and take action.»

[ Leggi l’articolo integrale ]



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